hbgmehamn.blogg.se

Cykelresa från söder till norr under 16 dagar i juli.

Hbg-Mehamn dag 16

Publicerad 2014-07-25 16:09:55 i Allmänt,

Dag 16 Kilpisjärvi-Nordsjosbotn 9 mil
04.30-11.00
Cykeltid 5 tim
Snittfart 18 km/h
Totalsträcka 220 mil
Somnade redan kl 20.30 igår efter cyklingen och båtturen t Treriksröset. Så jag vaknade kl 03.00 och kunde inte somna om, och ute sken midnattsolen. Det är ju inte så ofta man får tillfälle att cykla i fjällen så det var lika bra. att utnyttja tiden o tillfället.
Passerade gränsen efter några km och var då i Norge på väg ner till Skibotn vid kusten. Man startar på 600 möh och det går lätt utför hela v ner t kusten..fantastisk vacker sträcka. Efter några mil började kedjan hacka lite, så det blev t att stanna och kolla. En led var på väg att lossna, fram med tången och tryckte till!!
Nu flöt det på fint igen, efter ytterligare ett par mil strax innan Nordsjosbotn började det rassla rejält fr kedjan igen när jag stod upp i en backe.
Och då det som inte fick hända...kedjan gick av och slet slet samtidigt av ena fästet t kedjeväxlaren!!
Jaha vad göra..8 mil kvar t Tromsö. Beslutet blev att leta bussförbindelse t Tromsö. Gick någon km tills jag kom fram t en hållplats och knackade på i ett hus brevid..ingen hemma nästa hus samma ingen där. Men i det 3 e så öppnar en ung kille och erbjuder skjuts ner t Nordsjosbotn och där kan man åka t Tromsö med cykeln ombord.
Fick vänta 1.30 tim sen kom bussen och jag och Gudrun åkte med. Så nu befinner jag mig på Hotel Skansen i Tromsö..lite snöpligt slut på resan men ändå glad att det löste sig så smidigt.
 
220 mil och 107.5 tim på sadeln
Måste ladda mob..kommer fler inlägg om ett tag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela